SECRET CINEMA
Een sleutelfiguur op het Nederlandse toneel sinds 1991. Een internationale headliner die bekend staat om zijn sets in Berghain, Space Ibiza, Womb Tokio, Watergate, zijn frequente Elrow-optredens of headliner bij elk groot festival in Nederland. Gem Records-labelbaas die verantwoordelijk is voor de carrières van Egbert, Enrico Sangiuliano en Reinier Zonneveld. Al meer dan 25 jaar stabiele producent van talloze essentiële technoklassiekers. Een van de meest originele en nuchtere pioniers van elektronische muziek op de planeet. Allemaal legitieme manieren om Jeroen Verheij a.k.a. Secret Cinema te beschrijven.
De kunstenaar die het best bekend staat om zijn Secret Cinema-werk begon in de jaren negentig met een reeks projecten die elk een belangrijke rol speelden. Het verhaal van Verheij begon op een beslissend moment in 1990 bij het huis van zijn ouders in de buurt van Rotterdam: het moment waarop hij besloot te stoppen met het spelen van videogames en muziek begon te maken op zijn Amiga 500-computer. Zijn eerste release ‘Sonar System’ als Meng Syndicate (Hithouse Records 1991) werd een instant rave-klassieker.
Hongerig naar meer investeerde de jonge producent zijn royalty’s in apparatuur. Zijn vriend Gert-Jan Bijl (ook bekend als 4lux frontman Gerd) beval de Kurzweil K2000 aan. Dit apparaat leidde tot een uiterst productieve periode: “Ik maakte de meeste van mijn jaren negentig hits in 1994 zittend op de zijkant van mijn bed omdat de kamer te klein was om een stoel in te passen”. Daar maakte hij Point Blank – Meng’s Theme; een nummer dat volgens de Zweedse Drumcode-labelbaas zelf Adam Beyer inspireerde om techno te gaan maken. De eerste release van Secret Cinema “Timeless Altitude” volgde snel en was een enorme wereldwijde clubhit gespeeld door Väth, Cox en was een favoriet bij de Love Parade. Grooveyard – Watch Me Now en Mary Go W! Ld waren enorme crossover-hits die hun weg van de club naar de nationale hitlijsten in verschillende landen bereikten.
Destijds maakte Secret Cinema deel uit van een inmiddels uitgestorven soort muzikant die de kost verdiende door muziek te verkopen zonder op te treden. Hij had één sterk principe; hij wilde alleen zijn eigen muziek live op het podium spelen, geen dj’s. Het was slechts sporadisch dat hij zijn enorme rek met apparatuur tevoorschijn haalde om een liveset te spelen, waarbij hij diskettes invoegde met samples voor elk nummer. Nogmaals, het was een apparaat dat verandering teweegbracht …
In 1998 ontdekte Verheij de Yamaha SU700 sampler-sequencer: “Het voelde als de ontbrekende schakel voor mijn livesets. Ik zou van het ene nummer naar het andere kunnen mixen als een DJ, maar met controle over elk geluid en effect ”. Deze compacte opstelling maakte van Secret Cinema een pionier van live-acts zoals we ze vandaag hebben leren kennen. Het bracht ook een internationale carrière voort met reizen nu binnen handbereik; reizen naar Japan, China en door Europa. Het was de opzet waarmee hij in het begin van de jaren 00 veel festivals leidde, zoals Wire, Mystery Land, Dance Valley en het afsluiten van de hoofdfase van Awakenings Festival 2005.
Na 15 jaar strikt live sets verbrak Verheij zijn belofte aan zichzelf. Hij besloot dat het tijd was om meer vrijheid te krijgen om een ander geluid te spelen dan het zijne. Het begin van de DJ-carrière van Secret Cinema. Het was toen dat hij Egbert ontdekte die een enorme verzameling niet vrijgegeven nummers had die alleen gepoetst moest worden. Gem Records met zijn boekingskantoor en labelavonden werd gevormd om tegemoet te komen aan het nieuwe talent dat Verheij ontdekte in zijn zoektocht naar nieuwe muziek die niemand anders had. “Het collectief dat zich rondom mij begon te vormen, diende als inspiratie om een nieuw geluid als producer te vinden”. Dit resulteerde in kaartsuccessen zoals ‘Kurzweil’, ‘Jazz Me’ en ‘Shake Ur Tek-Ass’. Het bracht ook een nieuwe act voort: Secret Cinema & Egbert. Er is veel vraag naar het duo voor hun rug aan rug-uitvoeringen en hun releases.
De Gem Sessions-clubavonden van Secret Cinema zijn steeds populairder geworden en verkopen nu locaties zoals de legendarische Melkweg in Amsterdam waar de beruchte Gem Sessions de hele nacht plaatsvindt met alle artiesten die de hele avond op het podium staan. Amsterdam Dance Event 2016 zag een samenwerking met 909 voor een uitverkochte 3000 bezoekersshowcase in Warehouse 22.
Terugkijkend op zijn carrière met releases op Gem, EC, Drumcode en Cocoon die het geluid van tijdperken definieerden voor vele clubbers van verschillende generaties en headlinerpodia over de hele wereld, vindt Secret Cinema nog steeds dat hij meer moet bereiken. “Het is grappig, maar na 25 jaar heb ik het gevoel dat ik mijn doel nog steeds niet heb bereikt. Langzaam maar zeker groei ik er nog steeds naar toe. Ik heb altijd het gevoel dat ik mezelf moet bewijzen. Maar misschien is dat de drijvende kracht die ik nodig heb om door te gaan. Het is echt altijd zo geweest. Evenwicht is van wezenlijk belang ”.