WESKA
Een deel van wat technomuziek zo universeel maakt – en de mensen die het volgen, erop dansen en het creëren – dat het inspireert.
Voor sommigen worden ze geboren in wereldwijde broeinesten zoals Berlijn, omringd door de muziek die tot hen spreekt. Voor anderen, zoals Weska, vinden ze het via een omslachtiger pad. Weska groeide op in Midtown Toronto. Hij en zijn vrienden voelde zich voor het eerst aangetrokken tot elektronische muziek nadat zij films hadden gekeken over fietsen, skaten, skiën en snowboarden.
Artiesten als Daft Punk, The Chemical Brothers en M83 zoemden door zijn speakers terwijl Weska, toen een getalenteerde mountainbiker, snowboarder en skater, keek hoe de professionals trucs stompten tegen die verleidelijke geluiden.
Van daaruit bracht zijn muzikale reis hem snel voorbij extreme sporten (hoewel hij nog steeds van tijd tot tijd flitst) en in de meer ijle – en verfijnde wereld – van wat hij later ontdekte als progressive house. Toen hij 16 was, was Weska gefocust op de muziek. Zijn verlangen om te muziek te creëren onderstreepte zijn ontdekking. Het produceren van geluiden door de universiteit en verder.
Hij liet zich inspireren door de melodieën van John Digweed, Steve Angello en Eric Prydz. Hoewel zijn geluid niet altijd hetzelfde is gebleven, is zijn missie nog altijd: mensen laten dansen. Hij begon voor zijn vrienden op huisfeesten, daarna in kleine clubs in de universiteitsstad Kingston, Ontario, en op naar grote clubs in Toronto, en vervolgens over de hele wereld.
Snel vooruit naar 2015. Hier vond Weska zijn eerste steun van Adam Beyer, Live van Space Ibiza op zijn legendarische Drumcode Radio. Dit was een breekpunt voor zijn carrière. Zijn manier van denken veranderde volledig en niets anders deed ertoe dan muziek maken. En het wierp zijn vruchten af. Begin 2017 ontving Weska massale steun van de legende zelf Eric Prydz. Hier kreeg hij een aanbod om met hem mee te doen aan zijn Creamfields Steel Yard Epic 5.0. show in Londen later dat jaar. Een sterke set genereerde een nog grotere eer om die zomer in Prydz’s Hi Ibiza Residency te spelen. Dit bleek slechts het begin van zijn succes in 2017 met releases op Suara, Kraftek, Odd Recordings en Tronic Records om er maar een paar te noemen. Een sterk 2017 legde de basis voor zijn debuut in 2018 op Sven Väth’s Cocoon Recordings met Kevin De Vries, en de meest erkende techno-compilatie tot nu toe: Beyer’s A-Sides op Drumcode Records.
Vastbesloten om 2019 met een hoge noot af te sluiten, heeft Weska zijn ‘Polarize EP’ met oude vriend en mentor Bart Skils gecommitteerd aan de techno-juggernaut: Drumcode Records. Hij blijft gefocust, ambitieus en bescheiden op zijn reis door muziek en probeert te bewijzen waarom hij een naam is om naar te kijken als de volgende generatie elektronische artiesten.